Een huisarts en mentor in één: dit doet Bijzonder Beheer voor onze klanten

Het Nationaal Groenfonds financiert ondernemingen om het succes van hun duurzame en innovatieve projecten te vergroten. Veel bedrijven slagen hier direct in.  Maar innovatief betekent ook dat niet alle risico’s van tevoren in te schatten zijn. En dus zijn er ook klanten die in zwaarder weer terecht komen. Laten we die dan direct vallen? Nee, legt collega Alexander Knottenbelt van Bijzonder Beheer uit: “we kijken samen wat er nodig is om het bedrijf weer gezond te maken”.

Al twintig jaar is Alexander bezig met het herstructureren van bedrijven, onder meer als adviseur, bankmedewerker en investeerder. “Enerzijds ben ik een soort huisarts, waarbij bedrijven terechtkomen wanneer zij voelen dat er iets niet lekker zit. Samen kijken we dan wat er nodig is om weer gezond te worden. Sommige problemen zijn – om in de huisarts vergelijking te blijven – op te lossen met een simpel zalfje, voor andere zal een grotere ingreep nodig zijn.” Daarnaast fungeert Alexander als sparringpartner. “Ik bespreek met de klant wat er goed gaat, wat er beter kan en welke uitdagingen hij of zij in een volgend stadium kan tegenkomen.”

Niet bemoeien, wel ondersteunen

“Een groot voordeel van het Nationaal Groenfonds is het aantal ervaren Investment Managers dat we hebben. Een ondernemer met een nieuw project doet veel dingen vaak voor het eerst. Door enthousiasme, gebrek aan ervaring en het innovatieve karakter van de meeste projecten zijn de plannen dan soms wat te optimistisch. Onze Investment Managers hebben al veel voorbij zien komen en kunnen daarom goed aanvoelen wanneer een ondernemer ergens hulp bij nodig zal hebben. Zij kloppen dan bij mij aan en vervolgens gaan we met de klant in gesprek over hoe we hem/haar het beste kunnen helpen. We willen ons nooit ‘bemoeien’ met de ondernemer, maar zijn er om te ondersteunen en advies te geven als wij uitdagingen voorzien.”

Zo min mogelijk schade

Natuurlijk zijn er ook bedrijven waarvoor advies wellicht al te laat komt. “Net zoals bij een huisarts, is het belangrijk om tijdig aan de bel te trekken”, zegt Alexander. “Soms wachten bedrijven te lang en wordt er pas bij mij aangeklopt wanneer er al financiële problemen zijn. Dan moet de vraag worden gesteld: heeft dit bedrijf nog bestaansrecht? Maar ook als dat niet zo is, zullen wij samen met de andere betrokken partijen kijken naar een manier waarop we er met zo min mogelijk schade voor alle betrokkenen een einde aan kunnen breien. Dus niet alleen zo min mogelijk verlies voor de financiers, maar zeker ook voor de klant zelf.”

Het succes van de klant op nummer 1

Samenwerken is het allerbelangrijkst binnen Bijzonder Beheer. “Als er partijen zijn die niet verder kunnen kijken dan hun eigen belang, kom je nergens. Daar moet ik stakeholders van overtuigen. Dat is lastig, maar erg fijn als het lukt.” Zelf heeft Alexander nooit gewerkt vanuit het primair behartigen van het eigen belang. “Zo zit het Groenfonds ook niet in elkaar. Dat is wat ons zo anders maakt dan het ‘klassieke’ bijzonder beheer zoals je dat bij andere financiers ziet. Ons collectieve doel is om datgene te doen wat nodig is om het bedrijf duurzaam succesvol te laten zijn. Dat gaat veel verder dan alleen wat geld uitlenen. Kennis en ervaring zijn hierin ongelofelijk relevant.”

Sterker dan voorheen

“Ik werk vanuit de overtuiging dat ik iets doe waarmee ik klanten oprecht help. Het mooiste aan mijn werk vind ik wanneer de klanten dit zelf ook zo ervaren. Dat kan soms best even duren, maar dat is begrijpelijk. Ik werd laatst nog bedankt door één van mijn eerdere klanten. Het bedrijf is inmiddels vier keer zo groot als voorheen en ze vertelden mij dat ze dat succes achteraf gezien júíst te danken hebben aan de hulp die ze van mij kregen in een heel moeilijke periode. Dat soort verhalen maken mijn werk heel waardevol.”